Trick or treat?

Kl: 14:32
Temp: 21 grader & sol

Hej hej!
Vilken harlig tisdagseftermiddag maste jag saga. Kom just in fran en liten promenad med kaffepaus och boklasning. Lyckades antligen komma ihag att posta annu ett par vykort som legat o skramlat i vaskan i nagra dagar. Minnet ar inte det basta. Det ar som att bara for att man inte jobbar sa blir man ett snapp dummare pa kuppen. Antar att det ar ganska fortjanat :D

Idag har jag aterigen kikat efter jobb. Hittade tre stycken svensk-spanska tidningar men som allihopa bara tackte Malaga tyvarr, sa det kan inget bli med det. Har aven kikat efter svenska restauranger i Madrid och tanka sig, det finns ett gang :) Sa i december blir det till o dra med sig Josema o kaka svensk julbord. Haha, det blir nat att se det... Vet inte hur manga ganger i veckan han sager: "Vikings are weird man". xD

Det har med jobbsokande ar inte latt kan jag beratta. Forst o framst har jag forstas funderat pa vad jag kan tanka mig att gora. Att ha ett fulltidsjobb i Spanien ar inte lika "lyxigt" som i Sverige. Har ar det vanligt (om man arbetar sk. kontorstid) att borja klockan 08-09, sedan vid 14 tar man lunch... i nagra timmar.. (jag menar.... va fan ^^) Sen har man nasta pass till senare in pa kvallen. Jag vet inte men.. for mig ar det underligt, varfor inte bara fortsatta jobba och kunna ha kvallen fri hemmavid? Spanjorer.... jaa, jag sager da det.

I borjan nar jag kom hit, for andra gangen gillt, tankte jag att det borde vara mojligt for mig att arbeta med sprak, speciellt att ha en stor fordel med min engelska. Men ack, det var svarare an jag trodde. 99% kraver att man ar "native english speaking", check? Nej...inte riktigt.. Och undervisa i spanska kan jag inte gora riktigt an, hrm :)

En annan tanke var att arbeta timvis/extra som nanny. Men da kraver de istallet erfarenhet. Man ska inte se bort fran mojligheterna dar bara for de kraver nagonting men det kanns bara sa svart.

Vad galler journalistiken verkar det annu morkare. De spanska dagstidningarna ar valdigt olika fran de svenska. Iaf de stora, jamfort med t.ex DN. Jag skulle vilja kalla dem for monstertidningar. Blir nastan chockad varje gang jag oppnar tidningen. Inga latta texter dar inte, nej, tunga nyheter dominerar. Vad jag menar med tunga nyheter sa ar det politik etc. Och galet langa texter, nastan inga bilder. De har fortfarande monsterformatet sa inget lattlast vid frukostbordet har inte. Jag gillar dem inte alls :) Sa aven att jobba pa en tidning nar man inte kan spraket verkar tufft. Men icke sager nicke (eller hur ar det uttycket nu igen..hm)

Har nu bestamt mig for att lasa spanska pa hogre niva och ta vid dar jag slutade. For nagra veckor. Vad galler min rubrik.. igar blev jag lurad pa pengar nere vid kinesbutiken. Skulle kopa glass at Josema och tva paket landade pa 11 euro oO. Kom upp igen och sa: "that was expensive" Josema: "what did u pay?" Me: "11 euro"
Josema: "Haha, he tricked u, i talk to him tomorrow" SIGH! xD

Nu lite bilder fran en kvallspromenad i sondags:






Lite senare....

Jaha, nu ar jag forvirrad. Trodde mig att medelpris pa tur och retur biljetterna jag kollat pa hittills var stabilt 3000 kronor. Nu hittade jag just en for ett totalpris pa 1634 kr oO. Med lite mellanlandningar i prag o grejer men kanske ar det vart det? Med Czech Airlines, aldrig hort talas om dem tror jag. Kanns lite scary att flyga med bolag for mig okanda, men kanske ar det bara jag som nojar?!?? Blir val till att vanta tills Josema kommer hem och frga om rad. Se dar, nar man talar om trollen, haha, nu oppnades dorren!! BAAI for now!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker du är cool jag som flyttat till Spanien.. Jag och Johannes saknar dig lite här i Kalmars höstmörker.. (även om jag inte saknar pendlade till Karlskrona). Men jag o Johannes har i alla fall enhälligt beslutat att du och din spanjor ska flytta till Kalmar... :)



kram

Lena

2009-10-27 @ 23:44:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback